Template
Template Template
Template Úterý, 23 květen 2017 Template

Hledej...

Související články

Zajímavé odkazy

Listy jižní Moravy
Hledáte další informace nemocech a lecích?
Příznaky a projevy onemocnění.
 
Template
Vitamíny a minerály


vitamíny a minerály

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Vitamin B6  (pyridoxin)

banány jako zdroj B6Co je to pyridoxin a kde se nachází?
Pyridoxin patří mezi vitamíny skupiny B, je rozpustný ve vodě. Chemicky jde o směs tří podobných látek    pyridoxol, pyridoxal a pyridoxamin. Pyridoxin účinkuje jako tzv. koenzym (látka pracující v souladu s enzymy), urychluje chemické reakce v buňkách.
Dobrým zdrojem pyridoxinu jsou kvasnice, drůbež, vejce, játra, zelenina, banány, oříšky a celozrnné obiloviny. Obsah pyridoxinu v potravinách klesá jejich varem.
Doporučená denní dávka je pro dospělé 1,7-2mg, pro těhotné ženy 2,2mg a pro děti 1-1,4mg.

Komentáře (7)

Celý článek...
 


Vitamin E (tokoferol)

arašídyCo je to vitamin E a kde se nachází?
Vitamin E je společný název pro skupinu látek nazývaných tokoferoly. Ty se vyskytují ve 4 formách – alfa, beta, gama a delta. Tyto sloučeniny se účastní dějů při vstřebávání tuků a jejich ochrany před oxidací v krevním oběhu. Nejúčinnější formou vitaminu E je alfa-tokoferol. Vitamin E je druh vitamínu rozpustného v tucích, lidské tělo je tedy schopno si jej delší dobu uchovávat v tukové tkáni a v játrech.
Největším zdrojem vitaminu E je olej z obilných klíčků, dále jsou to ořechy, mandle, arašídy, slunečnicová a sezamová semena. Obsahuje jej však i čerstvá listová zelenina, hlavně špenát.

Komentáře (1)

Celý článek...
 

Vitamin D  (kalciferol)


kalciferolCo je to vitamin D a kde se nachází?
Vitamin D je vlastně chemicky hormon, který se vytváří v těle, takže na rozdíl od ostatních vitamínů se nedostává do těla jen zvenčí. Vitamin D se v těle vytváří působením ultrafialového záření ze slunečního světla, a vzniká ve dvou chemických sloučeninách. První vzniká z cholesterolu a jde o tzv. cholekalciferol, neboli vitamin D3. Tento vitamin ovšem nalezneme také v rybím tuku a v oleji z rybích jater, protože ryby svůj přebytek vitaminu D skladují právě zde.
Druhou sloučeninou je ergokalciferol, který vzniká z ergosterolu, a je označován jako vitamin D2. Obě tyto složky však musí projít složitou přeměnou v játrech a poté i v ledvinách, kde se vytvoří vlastní vitamin D – kalcitriol.
V potravě nalezneme vitamin D hlavně v tresčích játrech, rybách (sardinky, losos, makrela), v másle a čerstvém mléku.


Komentáře (2)

Celý článek...
 

Vitamin B1 (thiamin)


Co je vitamin B1 a kde se nachází?

špenátThiamin patří do skupiny vitaminů B, což jsou ve vodě rozpustné látky, která v těle hrají významnou roli v celé řadě enzymových systémů. Thiamin nalezneme hlavně v zelenině, jako je mrkev, špenát, kapusta, brokolice, dále v pivovarských kvasnicích, otrubách, pšeničných klíčcích, v pohance, v ořechách a v játrech. Díky pestré stravě u nás dnes patří závažný nedostatek tohoto vitaminu minulosti. Potřeba thiaminu vzrůstá u starších lidí, ve stresových situacích, v období těhotenství a kojení.
Vitaminy skupiny B si tělo většinou nedokáže ukládat do zásoby, proto je závislé na jejich denním přísunu. Vzhledem k tomu, že je thiamin rozpustný ve vodě, velká část se vytrácí vařením, hlavně z rýže, pokud je navíc ještě loupaná a propláchnutá.


Komentáře (1)

Celý článek...
 

Vitamin A (retinol)


Co je vitamin A, a kde se nachází?

mrkevVitamin A řadíme do skupiny vitamínů rozpustné v tucích. Tento vitamin přijímáme do těla ve dvou podobách. Z oleje z rybích jater, vajec, sýrů másla a jater získáme čistou formu vitaminu A, nazývanou retinol. Druhá forma je karoten, obsažený v zelenině, jako je mrkev, kapusta nebo špenát. Největší obsah karotenu je v zelenině s červeným nebo žlutým zabarvením, a v zeleně zabarvených listech zeleniny. Karoten se přeměňuje v játrech a  střevech na retinol, který se ukládá v játrech, částečně jde do krve k denní spotřebě našeho těla. Vzhledem k tomu, že u čistého vitaminu A hrozí při užívání nadměrných dávek předávkování, rozhodně je výhodnější pro běžnou spotřebu užívání vitaminu A ve formě beta-karotenu.
 

Komentáře (1)

Celý článek...
 
Template
Template Template Template
 

Poslední komentáře

Diety při onemocnění salmonelózou
Jak dlouho jste se léčili ?, musí také chodit do práce :(
další ...

Vitamin B6 - Pyridoxin zlepšuje náladu a deprese
Dobrý den dlouhodobě(18let) beru Mg s pyridoxinem známá mi teď napsala,ze se po tom tloustne ..je to pravda ?beru 3...
další ...

Vigantol kapky
Dávám ho do trochy mléka, je to dobré právě kvůli vstřebávání toho vitamínu.
další ...

Homeopatika - Oscillococcinum
předražený cukr, který funguje jen jako placebo...
další ...

Homeopatika - psychické problémy
Dobrý den, můžu se zeptat na radu. Mám často uzkost, protože muj manžel mne jiz dlouhodobě podvádí. Mám ho st...
další ...

Inzerce zdarma

Léky na internetu

Template Template